• A
  • A
  • A
  • АБB
  • АБB
  • АБB
  • А
  • А
  • А
  • А
  • А
Обычная версия сайта
vision

Публикации

Aspect and tense attrition in Russian-German bilingual speakers

The impact of second language (L2) on first language (L1), known as L2 transfer, has been suggested as a fundamental driving force of L1 attrition. The goal of this study was to test the differential attrition of verb aspect and tense in L1 (Russian) under the influence of L2 (German) grammatical properties. We also investigated whether the age of bilingualism onset and the amount of exposure to L1 modulate this L2 transfer effect.

We tested sentence processing in 30 adult Russian monolingual participants and 30 L1 attritors – Russian-German bilingual speakers – with early versus late bilingualism onset and with low versus high amounts of exposure to L1. Participants heard grammatically correct sentences, sentences with aspect violations and sentences with tense violations, and were asked to detect errors. The accuracy of participants’ responses was analysed using generalized linear mixed-effects modelling in R.

The L2 transfer effect was found, but was strongly modulated by the amount of L1 exposure: only bilinguals with little exposure to L1 showed greater attrition of L1 aspect compared to L1 tense. Moreover, the age of bilingualism onset proved to be more critical than the L2 transfer effect: an earlier bilingualism onset resulted in greater attrition of both aspect and tense in L1. The study provided new evidence about the differential impact of the grammatical similarity between L1 and L2, the age of bilingualism onset and the amount of L1 exposure on aspect and tense processing in L1 attritors.

Implications:

Our findings suggest that greater L1 use after immigration helps bilingual speakers to be less susceptible to L2 transfer and prevents attrition of L1-specific grammatical categories. Also, a general decline in processing verbal morphology is more likely to occur in speakers with an early rather than a late onset of bilingualism.

 

… 
Dragoy O., Virfel E., Bastiaanse R. et al.
International Journal of Bilingualism. 2018.
25 октября 2014

Глагольные деривации чукотского языка сквозь призму глагольной множественности

Статья посвящена полисемии показателей глагольной множественности в амгуэмском диалекте чукотского языка. 

… 
Acta Linguistica Petropolitana. Труды института лингвистических исследований. 2018.
19 октября 2017

Использование русского учебного корпуса в преподавании РКИ: вид глагола

На корпусном материале в статье рассматриваются распространенные ошибки в употреблении и конструировании вида глагола — с теоретической и типологической точек зрения. Используются данные учебного корпуса RLC, содержащего тексты изучающих русский язык как иностранный. Выявлены «слабые места» в усвоении данной темы иностранными учащимися. Предпринята попытка создания типологии ошибок. Показано, что наблюдаемые ошибки в образовании СВ глагола в целом ожидаемы; они также подтверждены результатом исследования.

 

 

… 
Международный аспирантский вестник. Русский язык за рубежом. 2018. № 1.

Праздность и свобода от времени: Комментарий к роману А. Белого "Петербург"

Главный герой "Петербурга", сенатор Аблеухов, одновременно играет роль Сатурна и "быстротекущего времени". Покушение на сенатора, которое готовится, его сыном, погруженным в кантианскую философию, представляет собой развитие идеи революции против гнета времени, - идеи, проявляющейся и в других аспектах романа.

… 
Welt der Slaven-Halbjahresschrift fur Slavistik. 2018. Т. LXIII. № 1. С. 134-147.
20 октября 2017

Применение цифровой технологии генетического чтения «Видеотекст» в учебном процессе на примере преподавания английского языка

Аннотация. Статья посвящена рассмотрению теории и практики применения цифровой технологии генетического чтения «Видеотекст» в учебном процессе на примере преподавания английского языка. Рассматривается сущность и достоинства применения мультимедиа технологий как инструмента совершенствования процесса образования. Показаны предпосылки развития технологии видеотекста в России и за рубежом, подробно изучены цели, задачи и сферы применения авторского проекта российского филолога Г.В. Векшина «Видеотекст». Показан один из первых опытов применения данной цифровой технологии генетического чтения в учебном процессе НИУ ВШЭ в практике преподавания курса английского языка. Сделан вывод о том, что реализации принципов наглядности и повторяемости в рамках процесса обучения посредством анимированного текста, а также возможности существенно сократить время передачи необходимой информации преподавателем студентам, и, что немаловажно, получить высокий результат по восприятию, принятию, осознанию и пониманию этой информации самими студентами, позволяет говорить об успехе созданного проекта «Видеотекст».

… 
Психологическая наука и образование. 2018. Т. 23. № 2.

2nd World Congress on Logic and Religion

The book prepared for the purposes of The 2nd World Congress on Logic and Religion, organised by the Institute of Philosophy of the University of Warsaw. 

The book contains the final version of the abstracts submitted by majority of speakers.

… 
Под науч. редакцией: S. Krajewski, B. Lourié.
Warsz.: Instytut Filozofii Uniwersytetu Warszawskiego, 2017.

Affricated dental plosives in Russian: phonological status and perceptual cues as a trigger of sound changes

Standard Modern Russian has phonological contrast between palatal- ized and velarized consonants. One of the most prominent changes attributed recently to this part of its phonetic system is the dramatic aƵrication of pala- talized dental stops which are now pronounced in most phonetic contexts as aƵricates [tsj], [dzj]. The paper proposes the hypothesis that a fast spread of palatalized dental stops’ aƵrication in Standard Modern Russian is triggered by the need to more eƵectively distinguish palatalized plosives in situations that do not provide the primary acoustic cue (formant transition of adjacent vowel) for their diƵerentiation to the listener. Palatalized dental plosives still should be treated phonologically as stops since in the context of homorganic nasal or stop they are not aƵricated (and often unreleased), while the fricative part of dental aƵricates in the same position still preserved in pronunciation of all the subjects studied.

… 
Linguistica Lettica. 2017. Vol. 24. P. 140-149.
17 декабря 2016

Agenda-Setting in Russian Media

The purpose of this study is to test the agenda-setting theory, according to which the media has a significant impact on what people consider to be important events. We compare the results of the Levada Center surveys on the most memorable events of the month with the number of publications on these issues in the press. We focused on the period from January 2014 to December 2016. A total of 884 events were analyzed in the article. The results of the study confirm the impact of discussions in the media on people's attention to the problem. The results also show that the discussions in the media one week before the date of polling are more important than the issues covered over the entire month. People better remember those events which took place shortly before the polling, as well as the events the discussion of which intensified during this period. It is also important to note the role of regional publications in the sensitization of the public to various issues. The issues covered by the national newspapers and news agencies, but ignored by the regional press, are much worse remembered by the population. The results of the study are controlled for background of the discussion: the presence of important events in each relevant month, which monopolized the public attention, is taken into account. … 
Political Science. PS. Высшая школа экономики, 2017. No. WP BRP 49/PS/2017.

A sacral text in the focus of diachrony: hardships of translation (as exemplified by the material of Latin, Old Greek and Germanic languages)

The article concerns the research of functional and linguistic peculiarities of religious discourse in different historical periods. The author considers the religious discourse as a method, consistently reproduced in time and space, of transmitting the complex of meanings of a sacral text with account of the mentality, religious experience and objective reality of people speaking a certain language in a certain phase of history. The contrastive analysis of polyglot sacral texts appearing as a significant part of religious discourse and being a subject of rendering into different languages is worthwhile only when historical, chronological, sociocultural and situative factors which have an impact on the meaning of a sacral text are taken into consideration. Since translators were expected to observe the compulsory rules of rendering the meaning and structure of the source text, translations appeared that distorted the text meaning or did not reproduce it accurately.

… 
Tomsk Journal of Linguistics and Anthropology. 2017. No. 1(15). P. 36-43.
14 апреля 2017

A student’s guide to writing research proposals in the social sciences

Учебное пособие посвящено основам написания проектов будущего научного исследования (англ. – research proposal) на английском языке. В пособии подробно рассматриваются особенности подготовки научного текста в жанре «research proposal», а также вводятся и раскрываются базовые научные понятия и термины, составляющие основу международного научного дискурса. За основу представленного подхода к делению и организации научного текста взят формат IMRD, востребованный зарубежными научными журналами в ряде социальных дисциплин (экономике, политологии, лингвистике, психологии, педагогике и пр.). Этим подходом продиктованы логика изложения материала и подбор предложенных читателю частотных оборотов научной речи, отобранных из обширного корпуса англоязычных научных публикаций. При подготовке пособия использовались результаты современных отечественных и зарубежных исследований в области обучения академическому письму, корпусной лингвистики и эрратологии.

Пособие содержит cправочный материал и практические задания. Материал отдельных глав иллюстрируется выдержками из научных работ, опубликованных в ведущих рецензируемых журналах по целому ряду социальных дисциплин.

Пособие предназначено для студентов высших учебных заведений, которым предстоит подготовка и защита проектов дипломного исследования на английском языке. Оно также может быть адресовано всем тем, кто интересуется практическими аспектами написания научных работ на английском языке с учетом международных требований, и чей минимальный уровень владения английский языком соответствует уровню B2 по Общеевропейской шкале. Пособие может быть использовано как в аудитории, так и в самостоятельной работе.

… 
M.: URSS, 2017.
23 августа 2017

BIBLIOTHECA ANTIQUA. Помпоний Мела. Хорография

В книге публикуется латинский текст и русский перевод географического сочинения римского автора середины I в. н. э. Помпония Мелы. Издание снабжено Введением и подробными комментариями. «Хорография» представляет собой полное описание известной в то время ойкумены и тем самым является важным источником античной географии и истории. Краткость и занимательность изложения, в котором автор рассказывает также об исторических и мифологических сюжетах, делает «Хорографию» Мелы увлекательным «круизом по античному миру». В Приложении дается первый русский перевод «Хорографии», выполненный в XV-XVI вв. Этот перевод представляет собой уникальный для своего времени пример попытки не отвергнуть, а понять и принять античную, языческую культуру, ввести ее в свою «положительную» систему координат. Книга будет интересна не только специалистам-антиковедам, но и широкому кругу читателей.

… 
Самохвалова Н. Е., Подосинов А. В., Копылов И. А. и др.
Вып. II. М.: Русский Фонд содействия образованию и науке, 2017.

British and Russian Traditions of Children’s Literature, with Special Reference to The Curious Incident of the Dog in the Night-time

В отличие от русской традиции, британские авторы, пишущие для детей и подростков, уделяют большое внимание проблеме толерантности, создавая книги, где ребенок или подросток с особенностями развития выступает в качестве протагониста. 

… 
Footpath. Contemporary British Literature in Russian Universities. Issue. 2017. No. 10 (5). P. 13-22.
25 апреля 2017